IM 2
Als bedrijf of overheid komt u soms voor een nieuwe situatie te staan, waarvoor u geen pasklaar antwoord heeft. Deze situaties vragen dikwijls om advies op maat en de inzet van ervaren mensen.

Analyse maakt duidelijk dat er een aantal typen interim-management wordt onderscheiden:
De belangrijkste zijn:
  • Algemeen management
    Tijdelijke waarneming van de volledige directiefunctie met totale eindverantwoordelijkheid in beleid- en beheersmatige zaken.


Onder andere:
  • Overbrugging van een managersvacature wegens ziekte of vertrek
  • Doorvoeren herstructurering/afslanking organisatie;
  • Ontwikkelen en doorvoeren nieuwe strategie.
  • Veranderingsmanagement[list]

    Het beleid van een organisatie naar een nieuwe organisatiestructuur en/of organisatiecultuur.
    Onder andere: [list]
  • Opbouw en motiveren nieuwe organisatie na samenvoeging of fusie;
  • Invoeren/doorvoeren van nieuwe procedures/systemen in bestaande organisaties.
  • Beleid management


Het uitvoeren van deel-managementtaken.
Onder andere:
  • Tijdelijke toevoeging specifieke knowhow;
  • Realiseren nieuwe activiteiten;
  • Ad hoc oplossingen bij een onverwachte lacune in de bedrijfsvoering.


Werkwijze

Onderstaand is een voorbeeld van onze methode van werken in stappen aangeduid:
  • Kennismaking met de opdrachtgever (intake)
  • Probleemanalyse, randvoorwaarden en doel
  • Opstellen plan van aanpak door interim-manager
  • Kwaliteitsbewaking/schaduwmanagement van de interim-manager
  • Eindrapportage
  • Evaluatie opdracht met opdrachtgever en interim-manager


Verdere informatie voor ondernemers:
  • vereenvoudiging oprichting BV's voor kleinere en startende ondernemers