IM 2
Als bedrijf of overheid komt u soms voor een nieuwe situatie te staan, waarvoor u geen pasklaar antwoord heeft. Deze situaties vragen dikwijls om advies op maat en de inzet van ervaren mensen.
Analyse maakt duidelijk dat er een aantal typen interim-management wordt onderscheiden:
De belangrijkste zijn:
- Algemeen management
Tijdelijke waarneming van de volledige directiefunctie met totale eindverantwoordelijkheid in beleid- en beheersmatige zaken.
Onder andere:- Overbrugging van een managersvacature wegens ziekte of vertrek
- Doorvoeren herstructurering/afslanking organisatie;
- Ontwikkelen en doorvoeren nieuwe strategie.
- Veranderingsmanagement[list]
Het beleid van een organisatie naar een nieuwe organisatiestructuur en/of organisatiecultuur.
Onder andere: [list] - Opbouw en motiveren nieuwe organisatie na samenvoeging of fusie;
- Invoeren/doorvoeren van nieuwe procedures/systemen in bestaande organisaties.
- Beleid management
Het uitvoeren van deel-managementtaken.
Onder andere:
- Tijdelijke toevoeging specifieke knowhow;
- Realiseren nieuwe activiteiten;
- Ad hoc oplossingen bij een onverwachte lacune in de bedrijfsvoering.
Werkwijze
Onderstaand is een voorbeeld van onze methode van werken in stappen aangeduid:
- Kennismaking met de opdrachtgever (intake)
- Probleemanalyse, randvoorwaarden en doel
- Opstellen plan van aanpak door interim-manager
- Kwaliteitsbewaking/schaduwmanagement van de interim-manager
- Eindrapportage
- Evaluatie opdracht met opdrachtgever en interim-manager
Verdere informatie voor ondernemers:
- vereenvoudiging oprichting BV's voor kleinere en startende ondernemers